Asset Publisher Asset Publisher

Kampania telewizyjna i internetowa

W ramach projektu wyprodukowaliśmy i wyemitowaliśmy programy dedykowane konkretnym grupom odbiorców.

Pierwszym cyklem był program popularnonaukowy. We współpracy z regionalnym oddziałem TVP3 stworzyliśmy trzy odcinki opisujące zagadnienia o szeroko pojętej tematyce ekologicznej. Programy zawierają wypowiedzi wielu autorytetów z dziedziny leśnictwa i ekologii. Pierwszy z odcinków omawiał temat zrównoważonego rozwoju i roli lasów w osiąganiu celów FAO:

Cała playlista dostępna jest tutaj. Zrealizowano również felieton o drewnie, a także cykl spotów edukacyjnych.

Drugi cykl to mini serial fabularyzowany nagrany we współpracy z Wielkopolską Telewizją Kablową. Celem produkcji dwunastu odcinków tej serii było przybliżenie nastolatkom idei trwale zrównoważonej gospodarki leśnej. Pierwszy z odcinków poruszał temat czy las jest dla wszystkich, czy tylko dla wybrańców i co można w nim robić:

Cała playlista dostępna jest tutaj.

Oprócz wspomnianej serii zrealizowano również 4 vlogi poświęcone m. in. tematyce drewna i wody.

Wszystkie nasze produkcje zostały wydane w dwóch wersjach. W jednej zostały zaopatrzone w tłumaczenia w postaci napisów/tłumacza dla osób niesłyszących. W drugiej nagrana została audiodeskrypcja, dająca możliwość korzystania z materiałów osobom niewidomym i niedowidzącym.

Serdecznie zapraszamy do zasubskrybowania naszego kanału na YouTube oraz śledzenia naszych aktywności na Facebooku — znajdą tam Państwo dużo więcej materiałów filmowych.

 


Kampania billboardowa

Przez 18 miesięcy leśnicy z Obornik mówili: „Lasy robią klimat!”. W ramach kampanii można było zobaczyć m. in. cykl billboardów, które pojawiły się w Obornikach i pod Szamotułami przy drodze krajowej nr 11 oraz wojewódzkich 178 i 185. Na pierwszym billboardzie zachęcaliśmy by poczuć #rodzinnyklimat. A najlepiej można to zrobić po prostu … w lesie. Warto dostrzec jak olbrzymie znaczenie mają wspólne, rodzinne spacery do lasu. To nie to samo co wędrówka po parku czy miejskimi uliczkami. Kontakt z przyrodą poprawia nasze samopoczucie, łagodzi wszelkie napięcia i stresy i wzmacnia więzi rodzinne. Lasem można się po prostu zachwycić. Kolejne z billboardów zwracały uwagę na różne kwestie związane ze zrównoważonym użytkowaniem zasobów naturalnych. Wszystko po to, żebyśmy wspólnie zmieniali sposób myślenia i jeszcze bardziej dbali o środowisko w którym żyjemy. I w skali gminy i w skali świata.


Zadanie 2 - Kampania edukacyjna

Realizacja projektu służyła przede wszystkim podniesieniu świadomości o zrównoważonym użytkowaniu zasobów naturalnych wśród odbiorców kampanii. Podniesiony został poziom wiedzy o gospodarce leśnej, wodnej i energetycznej, o tym jakie cele stoją przed każdym z nas, aby odwrócić trend totalnej dewastacji środowiska naturalnego.

Kampania miała na celu zobrazować także zastosowanie drewna i uwarunkowania jego produkcji oraz czy można z niego zrezygnować tkwiąc w przekonaniu, że lasy nie powinny pełnić funkcji produkcji drewna. Pokazano w jaki sposób las kształtuje człowieka na poszczególnych etapach życia, jak ważny jest kontakt z przyrodą w rozwoju młodego człowieka i jak należy wzmacniać poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne na kolejnych etapach życia. Realizacja projektu pozwoliła także istotnie zwiększyć dostępność do informacji o zrównoważonej gospodarce leśnej dla osób niepełnosprawnych.

Odbiorcami projektu były przede wszystkim dzieci i młodzież wszystkich etapów kształcenia, studenci i dorośli (w tym uczestnicy Uniwersytetu Trzeciego Wieku), społeczność lokalna w zasięgu powiatu obornickiego i województwa wielkopolskiego (wybrane lokalizacje), osoby niepełnosprawne z dysfunkcją wzroku, słuchu i ruchową.

 

W RAMACH KAMPANII ZREALIZOWANO:

- opracowano i wydano dwie publikacje poświęcone zagadnieniom o drewnie i środowisku leśnym, jedną w formie bajki dla dzieci, drugą w formie książki z zadaniami dla całej rodziny,

- wykonano tłumaczenie wspomnianych publikacji na alfabet Braille’a,

- przygotowano dwa audiobooki w formacie dźwiękowym z w zakresie merytorycznym kampanii – „Rok leśniczego” Jarosława Szałaty oraz „Czy żubry ziewją” Wojciecha Sobocińskiego,

- kampanię telewizyjną TVP3 i WTK, które objęły m.in. programy popularnonaukowe, mini-serial edukacyjny, spoty reklamowe, felieton o drewnie,

- kampanię w mediach społecznościowych nt. treści merytorycznych kampanii (YouTube, FB, Instagram, itp.),

- audycje i spoty radiowe,

- tłumaczenie migowe + napisy do cyklu programów emitowanych przez Lasy Państwowe - Oblicza Lasów,

- kampanię billboard’ową na trzech nośnikach na terenie Nadleśnictwa Oborniki – przy drodze Wojewódzkiej 178, przy drodze krajowej 11 oraz przy drodze wojewódzkiej 185,

- kampanię uzupełniającą w wybranych miejscach województwa wielkopolskiego służącą zwiększeniu zasięgu oddziaływania projektu - spotkania z młodzieżą ze szkół średnich, studentami, przedsiębiorcami i dorosłymi z Uniwersytetu Trzeciego Wieku,

- przygotowano roll-up’y oraz banery służące promocji projektu podczas zajęć edukacyjnych.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Międzynarodowy Dzień Lasów

Międzynarodowy Dzień Lasów

21 marca to Międzynarodowy Dzień Lasów. Został on ustanowiony w 2012 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych i od tamtej pory jest obchodzony na całym świecie. Obchody mają na celu rozbudzenie w społeczności całego świata świadomości znaczenia lasów dla człowieka.

„Lasy i innowacje. Nowe rozwiązania dla lepszego świata.” to tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Lasów. W pierwszej chwili możemy sobie pomyśleć, że co ma las wspólnego z innowacjami technologicznymi. A szybki rozwój nowoczesnych technologii ma niebagatelne znaczenie dla utrzymania różnorodności biologicznej, ochrony ekosystemów leśnych i zmniejszenie negatywnych efektów zmiany klimatu.

Im lepiej poznamy lasy i im lepszymi analizami dysponujemy, tym lepiej możemy je chronić. Jako jedyny kraj w Europie możemy się pochwalić „hurtownią” danych o lasach. Lasy Państwowe stworzyły i utrzymują  platformę „Bank Danych o Lasach” (BDL), która gromadzi, przetwarza i udostępnia informacje o wszystkich lasach w Polsce, niezależnie od ich form własności. W oparciu o BDL działają także m.in. mobilna aplikacja mBDL, aplikacja wspomagająca zarządzanie lasami prywatnymi czy aplikacja do kontroli i tworzenia danych na potrzeby uproszczonych planów urządzenia lasu. Bank Danych o Lasach jest dostępny dla każdego, jest bezpłatny i w pełni finansowany ze środków Lasów Państwowych.

Usprawnienia technologiczne są kluczowe w zapobieganiu pożarom lasów. Polska i Lasy Państwowe  mogą pochwalić się wyjątkowo skutecznym systemem ochrony przeciwpożarowej. Jeśli chodzi o liczbę pożarów lasów w Europie, to Polskę wyprzedzają tylko dwa kraje z półwyspu iberyjskiego -  Portugalia i Hiszpania. Jednak w mediach nie słyszy się zbyt wiele o  ogromnych powierzchniach zniszczonych przez ogień. Dlaczego? Jest to niewątpliwa zasługa funkcjonującego w LP i ciągle doskonalonego systemu ochrony przeciwpożarowej lasu. Celem systemu jest jak najszybsze wykrycie dymu, precyzyjne ustalenie miejsca pożaru i umożliwienie jak najszybszego podjęcia działań gaśniczych. Dzięki temu większość pożarów udaje się ugasić w fazie początkowej, nie dopuszczając do rozwoju katastrofalnych pożarów wielkoobszarowych.

Jednym z elementów systemu ochrony ppoż. jest codzienny, bezpośredni pomiar wilgotności ściółki i parametrów meteorologicznych. Dzięki unikatowej w skali Europy metodzie możemy precyzyjnie ustalić stopień zagrożenia w danym dniu, na terenie całego kraju. Jest to możliwe tylko dlatego, że Lasy Państwowe pokrywają niemalże całą powierzchnię kraju.

Oprócz tego system tworzy wiele współpracujących ze sobą elementów m.in.: dostrzegalnie, kamery, dojazdy pożarowe, punkty czerpania wody, samoloty, śmigłowce, samochody patrolowo-gaśnicze, bazy sprzętu i pasy przeciwpożarowe. Dostrzegalnie tworzą system obserwacji, pokrywający monitoringiem większą część lasów w Polsce, w tym także lasy prywatne i parki narodowe. Gdy obserwator zauważa pożar nie ma znaczenia czy pali się las państwowy czy prywatny, akcja gaśnicza zostaje rozpoczęta.

Nowoczesne badania i nauka przesuwają granice tego, co możemy zrobić z drewnem i innymi produktami leśnymi. Od budownictwa po medycynę, innowacje w produktach leśnych pomagają tworzyć alternatywy dla obciążających środowisko materiałów, takich jak beton, stal, tworzywa sztuczne i włókna syntetyczne. W obliczu zmian klimatycznych ważne jest też to, że nie tylko żywe drzewa wiążą  znaczne ilości dwutlenku węgla. Wielkim magazynem CO2 są również produkty z drewna.

Pochodzenie, sposób pozyskania i właściwości fizyczne drewna sprawiają, że jest najbardziej naturalnym i przyjaznym materiałem, który wykorzystujemy na tak wielką skalę. Jest niezbędnym elementem modnego dziś życia w stylu „eko", w harmonii z naturą i w zdrowiu.

Szacuje się, że współcześnie drewno ma ok. 30 tys. zastosowań. Drewno i materiały drewnopochodne są wykorzystywane m.in. w budownictwie, górnictwie, energetyce, do produkcji maszyn rolniczych i przemysłowych, podłóg, mebli, płyt, papieru i opakowań, narzędzi, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego, zabawek czy materiałów biurowych.

To tylko kilka przykładów tego jak Lasy Państwowe wykorzystują innowacje technologiczne by w jak najlepszym stopniu móc realizować powierzone im zadanie opieki nad lasami, które stanowią 1/3 powierzchni naszego kraju. Łączymy ponad 100-letnie doświadczenie z wykorzystaniem najnowszej wiedzy i osiągnięć naukowych.

Z najważniejszymi przesłaniami tegorocznej edycji Międzynarodowego Dnia Lasów można zapoznać się na stronie FAO, a poniżej zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu.